3 tips voor een duurzame webshop

Voor postbezorgers als PostNL en DHL lijkt het wel Sinterklaastijd. Het aantal pakketjes dat dagelijks bezorgd dient te worden stijgt tot ongekende hoogtes, in deze tijd van corona-angst, waarin we de fysieke winkels zo veel mogelijk mijden. Veel webshops draaien dan ook overuren. Tegelijkertijd steekt er de nodige kritiek de kop op. Zouden we niet juist lokale ondernemers moeten ondersteunen? En hoe zit het met de milieuvriendelijkheid van al die webshopbestellingen? Hebben we dankzij het thuiswerken net de files en de stikstofuitstoot teruggedrongen, krijgen we een stortvloed aan pakketbezorgers op de weg.

Gelukkig hebben veel ecommerce-ondernemers hier allang op ingespeeld. Er zijn namelijk verschillende manieren om je webshop op een duurzame manier te laten draaien. Benieuwd hoe je dat doet? In deze blog geven we je drie tips!

Duurzame verpakkingsmaterialen

Dat het gebruik van plastic niet meer van deze tijd is moge duidelijk zijn. In winkels krijgen we vaak al papieren tasjes mee of moeten we extra betalen voor een plastic zakje. Webshops kunnen dan ook niet achterblijven en zouden ook duurzame verpakkingen moeten gebruiken. Kartonnen dozen zijn dan het meest voor de hand liggend, maar hebben weer als nadeel dat ze erg veel ruimte innemen en hoofdzakelijk lucht bevatten. Het alternatief is het gebruik van papieren enveloppen of gerecycled plastic.

Daarnaast is het mogelijk om bepaalde producten vacuüm te verpakken, met behulp van biologisch afbreekbaar plastic. Met name bij kleding is dit een uitstekende manier. Het pakketje wordt hierdoor zo klein en dun, dat het vaak zo door de brievenbus gegooid kan worden. Hierdoor hoeft de bezorger altijd maar één keer te rijden, want de bewoner hoeft niet thuis te zijn.

Alleen omverpakken als het nodig is

In veel gevallen kun je je afvragen in hoeverre een verzenddoos überhaupt van toegevoegde waarde is. Veel producten hebben namelijk al een stevige fabrieksverpakking, waarin ze prima bezorgd kunnen worden. Dit gaat dan overigens natuurlijk wel om producten die niet te diefstalgevoelig zijn. Je kunt immers aan de buitenkant zien wat er in een pakket zit. Dus voor elektronica is dit wellicht niet de beste oplossing, maar voor een paar schoenen in een stevige schoenendoos bijvoorbeeld wél!

Stimuleer bezorging bij een afhaalpunt

Iedere grote vervoerder heeft tegenwoordig de mogelijkheid om pakketten niet thuis, maar op een afhaalpunt te laten bezorgen. Vaak zijn dit supermarkten, kiosken of andere winkels. Het voordeel hiervan is dat de bezorger nooit voor een dichte deur komt te staan en dus niet de volgende dag hoeft terug te keren. Door klanten te stimuleren hun pakket bij zo’n afhaalpunt te laten bezorgen, bijvoorbeeld met behulp van een korting op de verzendkosten, draag je bij aan een vermindering van de CO2-uitstoot.