We bestellen wat af!

Het internet werd ooit uitgevonden om mensen op een gemakkelijkere manier met elkaar te laten communiceren, wereldwijd. In eerste instantie ging het hier om een klein groepjes mensen, maar inmiddels heeft bijna iedereen, over de hele wereld een internetaansluiting. En we communiceren wat af met zijn allen! Waar e-mail ooit al een doorbraak was, hebben social media er helemaal voor gezorgd dat we allemaal, waar ook ter wereld, de hele dag contact met elkaar kunnen hebben. Of dat is wat de makers van het internet ooit voor ogen hadden? Dat valt te betwijfelen.

Naast communiceren is er nog iets dat we bijzonder goed kunnen met zijn allen: bestellen. Er is vrijwel geen straat te vinden in Nederland waar niet dagelijks minimaal 1 bezorgbusje langs komt rijden om pakjes te bezorgen.

Bestel maar!

Nederlanders blijken massaal een gemeenschappelijke hobby te hebben: online shoppen. Het aantal mensen dat dingen online koopt neemt nog ieder jaar toe, en ook het aantal bestellingen per persoon blijft maar stijgen. Niet zo vreemd ook: online shoppen raakt steeds meer ingeburgerd en wordt steeds makkelijker. Bestellingen worden meestal binnen 24 uur, en soms zelfs dezelfde dag nog geleverd en ook online betalen is veel makkelijker geworden dan het een paar jaar geleden was.

We bestellen werkelijk alles online. Van kleding tot schoenen, van boeken tot speelgoed en van bloemen tot koffiebonen. Wie had dat gedacht, dat we nog eens online gingen koffie bestellen? Dat kocht je toch gewoon in de supermarkt? En dat is ook wel weer het leuke van internet: door de opkomst van online shopping kunnen we ook steeds meer dingen kopen die vroeger, in ‘echte winkels’ nauwelijks te vinden waren. Soms gewoon in Nederlandse webwinkels, maar als die het niet in huis hebben schromen we ook niet meer om het buiten de landsgrenzen te bestellen.

Nadelen

Zitten er ook nadelen aan online shopping? Zeker wel. Het aantal bezorgbusjes neemt steeds verder toe, wat zeker in de binnensteden nogal eens voor problemen zorgt. Ook klagen winkeliers in de centra van kleine en middelgrote steen en been over het vertrek van hun klandizie. Menig winkelketen is in de afgelopen jaren al failliet gegaan. Toch zijn er ook genoeg winkeliers die online shopping omarmen, en het zien als een verlengstuk van hun fysieke winkels. Online shopping en ‘ouderwetse’ winkels kunnen prima naast elkaar bestaan, en elkaar zelfs versterken als je het goed aanpakt tenslotte. Een kopje koffie drinken en later thuis de blend die je goed is bevallen nog eens bestellen om er thuis ook van te genieten? Een prima voorbeeld van hoe het ook kan!